1 Ocak'ta başlıyor! Kargo iadelerinde yeni dönem
Türkiye'de 1 Ocak'tan itibaren kargo iade ücretini alıcı ödemek zorunda kalacak. Ürün ayıplı mal olmadığı sürece alışverişten vazgeçme ya da kargoyu teslim almama durumunda tüketici iade ücretini üstlenecek.
Türkiye'de 1 Ocak itibariyle yürürlüğe girecek düzenleme ile internet üzerinden yapılan alışverişlerde (e-ticaret), ürün ayıplı mal olarak değerlendirilmedikçe, alışverişten vazgeçme veya kargoyu teslim almama durumunda cayma hakkını kullanacak tüketici, kargo iade ücretini kendi karşılayacak.
KARGO İADE ÜCRETİNİ ARTIK TÜKETİCİ KARŞILAYACAK
Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK) verilerine göre, ekim ayında evden internete erişim imkanı olan hanelerin oranı yüzde 95,5'e yükseldi. 16-74 yaş aralığındaki bireylerin internet kullanım oranı ise yüzde 87,1 olarak kaydedildi. Erkeklerde bu oran yüzde 90,9 iken, kadınlarda yüzde 83,3 oldu. 2022 ekim ayından 2023 ekim ayına kadar olan 12 aylık süreçte internet üzerinden mal veya hizmet satın alma oranı yüzde 49,5 olarak belirlendi. Cinsiyete göre bu oran erkeklerde yüzde 52,4, kadınlarda ise yüzde 46,6 olarak gerçekleşti.
2023 yılının ilk üç ayında internet üzerinden alışveriş yapanların yüzde 75,5'i giyim, ayakkabı ve aksesuar kategorisinden ürün satın aldı. Ancak, haziran, temmuz ve ağustos aylarında web sitesi veya mobil uygulama üzerinden alışveriş yapanların yüzde 27,1'i sorun yaşadı. En sık rastlanan sorunlar ise yüzde 13,6 ile belirtilenden daha yavaş teslimat ve yüzde 11,1 ile yanlış veya hasarlı ürün teslimi oldu.
İnternet alışverişlerinde yaşanan sorunların çözümüne yönelik olarak, 1 Ocak itibariyle yürürlüğe girecek olan düzenleme ile ürün iade süreçlerinde değişiklik yapıldı. Tüketiciler, satın aldıkları ürünleri teslim tarihinden itibaren 14 gün içerisinde iade edebilecek, ancak iade masraflarını kendileri karşılayacak. Ayıplı mal durumunda ise tüketicinin iade masraflarından sorumlu tutulmayacağı belirtildi. Tüketici talep ettiğinde iade masrafı, iade edilecek ürün veya hizmet bedeli ile teslimat masraflarından mahsup edilecek.
Tüketiciler Birliği Antalya Şube Başkanı Neşet Gündüz, konuyla ilgili yaptığı açıklamada, "Yılbaşından sonra kargo bedelini, ürün ayıplı mal olmadıkça tüketici ödeyecek. Kargoyu teslim almama, alışverişten vazgeçme durumunda şirket, kargo ücreti için tahsil davası açabilir. Bu uygulama dolandırıcıların ekmeğine yağ sürüyor. Daha önce tüketicileri dolandıran, kötü niyetli kişilerce kargo şirketi adıyla gönderilen mesajlara daha sık rastlanabilir. Tüketiciler kötü niyetli kişilerce gönderilen aldatmaca mesajlara dikkat etmeli" dedi.